top of page

FAQ

  • Vad är speciellt med Nativ?
    Nativs produkter är helt naturliga och innehåller inte några onödiga tillsatser, vatten, alkohol, parfym, konserveringsmedel m.m. Dessutom försöker vi hålla nere ingredienslistan så mycket som möjligt, det krävs inte en lång lista på ingredienser för en bra produkt! Du ser snabbt precis vad produkten innehåller, du kan dessutom enkelt förstå varje ingrediens eftersom allt är naturligt. Vi använder till exempel skånsk, ekologisk rapsolja från Gunnarshögs gård på Österlen.
  • Hur kan hudvården hålla utan konserveringsmedel?
    Våra produkter innehåller inget vatten, utan enbart fetter, vaxer och oljor. Detta i sig förlänger hållbarheten rejält (tänk dig hur länge en matolja håller!). Vi använder ekologiskt bivax i många produkter, eftersom bivax, förutom sina vårdande egenskaper, dessutom fungerar som ett naturligt emulgerings- och konserveringsmedel, då det bland annat är bakteriedödande. För att hjälpa till lite extra med hållbarheten tillsätter vi ofta en naturlig E-vitamin (en allergenfri antioxidant från växtriket) som dessutom är nyttig för huden. Våra produkter är märkta antingen med bäst före-datum eller en symbol som visar hållbarhet efter att förpackningen har öppnats.
  • Vad betyder naturligt?
    – Naturligt betyder att något inte är konstgjort eller syntetiskt framställt. – Våra produkter innehåller enbart naturligt förekommande ingredienser, till exempel rapsolja, bivax, sheasmör och eteriska oljor. – Alla ingredienser som kan vara ekologiska är ekologiska. – Vår kallpressade och ekologiska rapsolja kommer från Gunnarshögs gård på Österlen, där du också kan köpa flera av våra produkter.
  • Hållbara förpackningar
    De flesta av våra produkter förpackas i en aluminiumburk. Det innebär att burken är hållbar såväl fysiskt som miljömässigt. När du har tömt burken kan du antingen göra rent den och använda den till annat eller slänga den i metallåtervinningen så att den kan användas för att göra nya aluminiumprodukter. Burkarna är in- och utvändigt lackerade med livsmedelsgodkänd skyddslack, som naturligtvis är BPA free. Burken förlänger även livslängden på din hudvård, då den stänger ute luft och ljus. Så glöm inte att sätta på locket efter användningen och undvik att få in vatten i förpackningarna.
  • Är produkterna testade på djur?
    Nej, naturligtvis inte. Det är olagligt att testa kosmetiska produkter på djur inom EU och en stor del av resten av världen, våra produkter är helt testade på människor. Däremot är det några av dem, som är toppen att använda för djurens olika problem, som torra tassar, sår och svampinfektioner. Vi har både hundar, katter och hästar och använder gärna produkterna på dem.
  • Hur länge håller produkten?
    Våra produkter innehåller inga tillsatta konserveringsmedel, men då både bivax och E-vitamin förlänger hållbarheten och hjälper till att hålla borta bakterier har produkterna ändå en "normal" hållbarhet. Alla förpackningar är märkta antingen med ett bäst före-datum eller en symbol för hur länge produkten håller efter öppnandet. Det som kan påverka hållbarheten är temperaturförändringar som kan förändra konsistensen samt om det kommer vatten i produkten, då vatten och fetter inte trivs ihop.
  • Kan ringblomssalvan användas till barn– och mammavård?
    Absolut! Ringblomssalvan är väldigt effektiv att använda förebyggande på röda kinder i vintertid och på skrap– och småsår under plåstret. Ringblomssalvan är också effektiv på små blöjrumpor då den verkar både på torrhet, känslighet och eksem, samt på ammade bröstvårtor. Tänk bara på att små bebisar inte ska få bivax i munnen, använd salvan endast under blöjan och på brösten efter amning, inte innan. Fråga din barnmorska om du är osäker.
  • Mitt läppbalsam har blivit kornigt!
    Alla Nativs produkter är helt naturliga och innehåller inga emulgeringsmedel. Det betyder att de kan vara känsliga mot bland annat temperaturväxlingar. Att läppbalsamet eller nagelbandssalvan blivit kornig är inte något fel på produkten och gör inte att den är sämre att använda, det är helt enkelt sheasmöret som de innehåller som har blivit lite grynigt, oftast på grund av just temperaturväxlingar. Om den här konsistensen skulle vara störande, så kan du enkelt smälta ner produkten för att få sheasmöret att smälta tillbaka in i produkten. Du gör såhär: Placera dosan utan lock i en torr skål som placeras över ett vattenbad. Se till att inget vatten eller ånga kommer in i dosan och att den står upprätt. När produkten har smält, ta bort den från vattenbadet och låt den stelna i rumstemperatur innan du sätter på locket igen.
  • Tar ni emot returer?
    Enligt lag har du två veckors ångerrätt efter det att du mottagit en vara, dock enbart om produkten ej har blivit öppnad eller på något annat sätt påverkats så att den inte går att sälja igen. Kontakta oss via mail till info[at]nativsweden.se inom ångerfristen för vidare information. Köparen står för alla kostnader vid retur. Vi förbehåller oss rätten att neka retur om vi anser att varan inte är i ursprungligt skick eller förpackningen verkar vara öppnad, då hudvård och kosmetiska produkter klassas som hygienprodukter. För mer information om frakt och retur klicka här.
  • Hur skickar ni produkterna?
    I nuläget skickar vi allting med PostNord med tre olika fraktalternativ: – För dig som vill köpa lite mindre, kanske 1-2 nagelbandssalvor eller läppbalsam eller en tass-salva skickar vi till brevlåda för 19:-. Den här leveransen är inte spårbar. – Annars skickar vi spårbart till brevlåda för 59:-, om paketet inte får plats i brevlådan går det till närmsta ombud. Den här leveransen är spårbar, men tänk på att produkterna kanske inte mår bra av väldigt låga eller höga temperaturer om din brevlåda står utomhus. – Ett annat alternativ är för dig som vill ha paketet skickat direkt till ombud, detta kostar då 79:-. För mer information om frakt och retur klicka här.
  • Hur gör jag en reklamation?
    Om du behöver göra en reklamation av produkten du har fått, maila oss på info[at]nativsweden.se och beskriv ditt ärende.
bottom of page